GRUPA 2

Propozycje zajęć w dniach

22.06- 26.06 2020


 

Propozycja tematów do realizacji w dniach

15.06.-19.06 2020


Propozycja tematów zajęć w dniach 08.06-12.06 2020  

„WAKACYJNE PODRÓŻE”


Propozycja zajęć w dniach  na temat ”Niby tacy sami, a jednak inni

01.06.- 05.06. 2020


 

„Na wiosennej łące” - część II

(25.05.- 29.05.2020)


 

 PROPOZYCJA ZAJĘĆ DLA DZIECI I RODZICÓW

„Na wiosennej łące”

18.05.-22.05.2020


 

PROPOZYCJA ZAJĘĆ W GRUPIE 2 CZTEROLATKI W DNIACH   11.05.- 15.05

Wiosenne prace w ogródku


PROPOZYCJA ZAJĘĆ W GRUPIE 2 CZTEROLATKI W DNIACH 04 05.-08.05 2020  

MOJA  OJCZYZNA


 MOJA MIEJSCOWOŚĆ MÓJ KRAJ

 

Propozycja zajęć w grupie 4 latków w dniach 27.04.- 30.04 2020r.

 

 PONIEDZIAŁEK

 

1.”Moja miejscowość” - zabawa konstrukcyjna, klocki różnego rodzaju i różnej wielkości. Dzieci budują z klocków budowle przypominające te , które znajdują się w najbliższej okolicy domu.

2. Słuchanie utworu F. Chopina Mazurek As- dur

Dzieci wygodnie kładą się na dywanie, zamykają oczy i słuchają utworu , nastEpnie opowiadają z czym kojarzy się ten utwór.

 

WTOREK

 

1. „ Co jest słodkie, a co słone” - zabawa badawcza, do dwóch szklanek z ciepłą wodą wsypujemy sól i cukier i mieszamy łyżeczkami i pytamy dziecko o to, dlaczego ich zdaniem produkty zniknęły. Dzieci próbują powstałych produktów określając ich smak.

2. „Proszę, dziękuję, przepraszam” Świat Lolo – piosenka dla dzieci na yutube

https://www.youtube.com/watch?v=DL6eWrZAizQ

 

rozmowa na podstawie tekstu piosenki:

-jakie magiczne słowa są wymienione w piosence?

-dlaczego te słowa są magiczne

 

ŚRODA

 

1. „Osiedle domów”- zabawa plastyczna, dzieci obrysowują figury geometryczne tworząc osiedle domów.

2. Symbole mojej miejscowości https://www.misie.com.pl/nasza-stara-strona/herby/goniadz.html

Rodzic przedstawia dziecku obrazek z herbem miejscowości i pyta dziecko czy wie co on przedstawia. Jest to dobry czas by przedstawić miejscowe legendy, przekazy ludowe.

 

CZWARTEK

1. „Liczenie pięter”- zabawa matematyczna, dzieci układają różne przedmioty jedne na drugim budując wieżę, następnie licząc piętra używają liczebników porządkowych: pierwsze,drugie,trzecie,czwarte,piąte.

 

2.”Klucz do domu”- dzieci oglądają różne kluczei zastanawiają się do czego są potrzebne, następnie na rozwałkowanej plastelinie lub masie solnej lub ciastolinie wykonują odciski różnych kluczy.


DBAMY O PRZYRODĘ

propozycja zajęć w grupie 4 latków w dniach 20.04.2020-24.04 2020

  

PONIEDZIAŁEK

 

„Segregujemy klocki”-segregowanie klocków według jednej cechy, np: wielkości

(małe- duże- średnie), koloru lub rodzaju. Na koniec dzieci tworzą budowle z klocków wybranego rodzaju.

  

„Stare gazety”- zabawa twórcza z zastosowaniem gazet – zadajemy dzieciom pytanie

„co możemy zrobić z gazety „ podpowiadamy że na przykład lunetę – dzieci rolują gazetę i oglądają przez nią świat, można zgnieść gazetę w kulę i podrzucać do góry,

kładziemy gazetę na podłodze i przeskakujemy przez nią obunóż klaszcząc w dłonie.

 

WTOREK

 

„ Czysta , brudna woda” - doświadczenie ,dwa słoiki : w jednym czysta woda , a w drugim brudna (np. zabrudzona ziemią) . Dzieci oglądają oba słoiki , zastanawiają się

gdzie jest woda brudna, a gdzie czysta. Rodzic zadaje pytanie: Z którego słoika napilibyście się wody i dlaczego.

  

„ZoZi – Swiat w naszych rękach , „Czereśnie – Dbaj o zieleń”- piosenki do posłuchania i pośpiewania na youtube.

  

ŚRODA

  

„Tulipan” - zabawa grafomotoryczna – potrzebna będzie tacka z piaskiem lub kaszą manną – dziecko rysuje kształt tulipana.

 

 „Tulipan” - Mali Einsteini  - do obejrzenia na youtube w Disney Junior.

 

CZWARTEK

 

„Chcemy mieć czyste powietrze „- rozmowa z dziećmi o tym jak ludzie zanieczyszczają powietrze i czy powietrze w ich okolicy jest czyste i czy dobrze się nim oddycha.

 

„Co to za zapachy „- zabawa z wykorzystaniem zmysłu węchu- dzieci wąchają zapachy wydzielane przez różne substancje, np: perfumy, chrzan, płyn do płukania tkanin, odświeżacz powietrza, skórkę cytryny, dzieci mają zawiązane oczy ,

  

PIĄTEK

 

„Dzieci dbają o środowisko” - słuchanie wiersza B. Formy

 

W zgodzie z przyrodą

żyją wszystkie dzieci.

Kochają jasne słonko,

które na niebie świeci

 

Nie łamią gałęzi,

dbają o rośliny,

podczas wycieczek do lasu,

nie płoszą zwierzyny.

 

Często też dorosłym,

dobry przykład dają-

w wyznaczonych miejscach

śmieci zostawiają.

 

Stworzenie kodeksu przyrody na podstawie wysłuchanego wiersza , omawianie pozytywnych zachowań , które mogą świadczyć o tym, że są przyjaciółmi przyrody.

 

„Nasza planeta”- poznanie słów i melodii piosenki – Śpiewające brzdące „ youtube.

 



PROPOZYCJE ZAJĘĆ W GRUPIE 4 LATKÓW W DNIACH 14.04.2020 – 17.04 2020

  WIOSNA NA WSI

 

WTOREK

 

1. Zwierzęta na wiejskim podwórku- nazywanie zwierząt i naśladowanie ich odgłosów.

 

2. Zabawa paluszkowa- powitanie paluszków, dzieci łączą ze sobą opuszki palców obu rąk :mały z małym,serdeczny z serdecznym, środkowy ze środkowym itd.

 

 

ŚRODA

 

1.Kolorowe koła – utrwalanie kształtu koła, rodzic przygotowuje koła o trzech wielkościach:

 

1 duże

3 średnie

3 małe czerwone

dzieci porównują wielkość kół, liczą je i określają ile jest kół każdej wielkości

 

2. Kolorowy kogut- praca plastyczna

 

potrzebne koła z poprzedniej zabawy, składamy duże koło na pół i przyklejamy na środku kartki, jedno średnie przyklejamy jako głowę, a pozostałe składamy na pół i przyklejamy do tułowia jako skrzydło i kolorowy ogon, małe czerwone składamy na pół i przyklejamy jako dziób, grzebień i dzwonek pod dziobem. Kredkami dorysowujemy oko i nogi koguta. Można dorysować płotek.

 

CZWARTEK

 

1.Słuchanie wiersza  H. Bechlerowej  „Na podwórku”- rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

 

 

Na podwórku u Władka

jest wesoła gromadka

długouchy pies Raczek

i króliczek,co skacze

kurka pstra

i kotki dwa

i na koniec łaciaty prosiaczek

 

 

Ma ten Władek zmartwienie

Raczek garnek stłukł w sieni

kotek wełnę rozwinął

spruł pończochę babciną,

drugi kot

wlazł na płot

i pobrudził łapkami pierzynę.

  

A od rana już kłopot

trzeba mleka dać kotom

barszcz zjada pies Raczek

trawę królik, co skacze

kurka pstra

owies ma

a otręby w korytku prosiaczek

 

Rozmowa na temat wysłuchanego wiersza

 

- jak miał na imię chłopiec

- jak nazywał się pies

- jakie jeszcze zwierzęta miał Władek

 

 

PIĄTEK

 

1. Rozwiązywanie zagadek

 

Kolorowe ma piórka i woła kukuryku

i mieszka z kurami w kurniku      (kogut)

 

Mieszka w chlewiku

i głośno kwiczy; kwiku, kwiku    ( świnia)

 

Znosi jajka

i choć nie szczerozłote

to właśnie do niej idziesz,

gdy na jajecznicę masz ochotę       (kura)

 

2. Zwierzęta dla dzieci na wsi – Odgłosy zwierząt –  https//www.youtube.com>watch

 


 

Moje propozycje na realizację tematu w warunkach domowych w dniach 06.04-10.04 2020r.
 
1.Opowiadanie do przeczytania dziecku i rozmowy:
 
Cz. Janczarski „List od bociana”
Wielka niespodzianka spotkała dziś Uszatka.
Przyszedł z rana listonosz.
-Czy tu mieszka Miś Uszatek? –zapytał.
Niedźwiadek właśnie kończył jeść śniadanie. Odwrócił się szybko na krzesełku. Łyżeczka wysunęła się mu z łapki i upadła na podłogę.
Listonosz powiedział:
-Podnieś łyżeczkę, Misiu, i uśmiechnij się. Przyniosłem dla ciebie bardzo miły liścik z Ciepłych Krajów od pana Bociana.
Wyjął listonosz z torby kolorową pocztówkę i wręczył ją niedźwiadkowi.
-Dziękuję… –szepnął Miś i natychmiast wybiegł na podwórko.
-Zajączku, Koguciku, Kruczku! –zawołał.
Nadbiegli przyjaciele.
-Co się stało? Co się stało?
-Posłuchajcie… –powiedział tajemniczo Uszatek i przeczytał list:
„Kochany Uszatku! Wróbelki napisały do mnie, że mieszkasz na naszym podwórku. Bardzo chciałbym Ciebie poznać. Za kilka dni przylecę do Was z Ciepłych Krajów. Ładnie tu jest i dobrze mi tu. Tęsknię jednak do swojego gniazda. Wysyłam ci kolorową fotografię, którą zrobił mi pewien podróżnik. Stoję pod palmą kokosową. Na palmie siedzi małpka. A tam dalej stoi wielbłąd. Pozdrów Jacka, Zosię, Kruczka i Zajączka. Całuję Cię
Bocian Długonogi”.
Długo przyglądali się przyjaciele fotografii. Miś powiedział:
-Mówię wam: dostaniemy na pewno od Bociana w podarunku orzech kokosowy albo banany…
 
Rozmowa na temat opowiadania:
•    Wyjaśnienie znaczenia słów: podróżnik, ciepłe kraje, fotografia
•    Pytania do tekstu:
•    kto przyszedł do Uszatka?
•    Co dostał miś od listonosza?
•    Od kogo był list?
•    Skąd wracał Bocian?
•    Co znajdowało się na fotografii?
•    Jakich prezentów spodziewali się przyjaciele
•    Zwrócenie uwagi, że wiosną wracają do nas ptaki, które na zimę odleciały do ciepłych krajów. Wskazywanie wybranych ptaków na obrazkach i prawidłowe nazywanie ich. Podkreślenie przywiązania bocianów do swojego gniazda; pokaz takiego gniazda na obrazkach
 
2. „Bocian długonogi”- zabawa ruchowa
Dzieci naśladują sposób poruszania się bociana; maszerują z wysokim unoszeniem kolan, ramiona mają rozpostarte w bok jak skrzydła. Na hasło „stop”- zatrzymują się, opierają jedną nogę o drugą, wytrzymują w tej pozycji przez chwilę; po czy znowu maszerują.
 
3. „Skaczące żabki”- zabawa rozwijająca umiejętność liczenia (potrzebne: kartoniki z narysowanymi kropkami)
 
Rodzic wciela się w rolę Pani Żaby. Dziecko- mała żabka ustawia się na linii startu w dość dużej odległości od Pani Żaby. Dziecko- żabka pyta, ile ma zrobić skoków aby dotrzeć do domku Pani Żaby, powtarzając rymowankę: „Pani Żabo powiedz nam ile skoków zrobić mam”. Pani Żaba podnosi w górę kartonik (z jedną kropką, dwoma, trzema kropkami, itd.). Mała żabka liczy kropki głośno a następnie skacze w kierunku Pani Żaby tyle razy ile kropek jest na kartoniku.
 
4. Wiersz do nauki i zabawy:
 
Jaskółeczka czarno- biała - dzieci trzymają dłonie na ramionach, tworzą małe skrzydełka, poruszają głową i skrzydełkami raz w jedną, raz w drugą stronę,
z ciepłych krajów przyleciała. - wykonują obrót wokół własnej osi,
Krąży sobie nad domami - biegają w różnych kierunkach,
pewnie się pobawi z nami. - kłaniają się.
 
5. „Wiosenne porządki Języczka” M.M. Skrobacz- ćwiczenia warg i języka
 
Dzieci wykonują czynności, o których opowiada rodzic:
 
Mały Języczek obudził się, bo poczuł wiosnę. Otworzył drzwi swojego domku (szeroko otwierają i zamykają usta), ale zimny, silny wiatr je zamknął. Musiał to zrobić kilka razy, ale w końcu mu się udało. Postanowił zrobić w swym domku wiosenne porządki. Umył podłogi (poruszają językiem za dolnymi zębami w jedną i w drugą stronę), umył swoje mebelki (poruszają językiem po dolnych i górnych zębach), pomalował drzwi swojego domku (oblizują górną i dolną wargę). Był z siebie bardzo zadowolony. Postanowił sprawdzić, czy nadeszła wiosna. Wyszedł ze swojego domku i rozglądał się na boki (wysuwają język, poruszają nim w jedną stronę, w drugą stronę, do góry, na dół). Trochę zmarzł, więc zaczął podskakiwać, aby się rozgrzać (poruszają szybko językiem w różnych kierunkach). Kilka razy otworzył i zamknął drzwi swojego domku, aby dobrze go przewietrzyć (otwierają szeroko usta i zamykają je). W końcu postanowił odpocząć.
 
6. „Przyleciały z daleka bociany”- piosenka do nauki i zabawy-
 
Przyleciały z daleka i krążyły nad łąką - ręce wyprostowane w bok, naśladujemy latanie i kołowanie
zobaczyły je dzieci - z dłoni robimy daszek na czole; rozglądamy się
gdy rankiem wzeszło słonko. - ręce złączone unosimy do góry; rozłączamy i kierujemy wyprostowane na boki
 
Zobaczyły je dzieci, powiedziały radośnie, - z dłoni robimy daszek na czole; rozglądamy się
„A witajcie bociany, powiedzcie nam o wiośnie”. - ukłon, machanie rękoma w rytm
 
Przeleciały nad wioską, kołowały powoli, - ręce wyprostowane w bok, naśladujemy latanie i kołowanie
aż przysiadły na gnieździe na starej tej topoli. - kucnięcie
 
Siadły na swej topoli, stare gniazda poznały, - w kucnięciu, palcem rysujemy koło
Dzieciom na powitanie o wiośnie klekotały. - wstajemy; z wyprostowanych rąk robimy przed
sobą dziób bociana, naśladując stukanie dziobem.
 
7. „Bocian”- praca plastyczna
 
Potrzebne będą: kolorowa kartka papieru; trzy białe koła- małe, większe i największe; klej; czerwona, biała i czarna kredka (najlepiej woskowa, świecowa lub pastelowa)
 
1.    Na kartce (kolor dowolny) przyklejamy największe koło- tułów bociana
2.    Małe koło przyklejamy wyżej po prawej lub po lewej stronie- głowa bociana
3.    Białą kredką dorysowujemy szyję; czerwoną nogi i dziób; czarną- oko
4.    Średnie koło składamy na pół. Jedną połowę kolorujemy na czarno, drugą smarujemy klejem i przyklejamy jako skrzydełko
     
8. Prezentowanie koszyczka wielkanocnego i wyjaśnienie jego symboliki:
 
Chleb-symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka ,aby zapewnić sobie dobrobyt i pomyślność
Jajka- są symbolem nowego, rodzącego się życia
Wędlina – jest symbolem dostatku,bogactwa i dobrobytu
Sól i pieprz- symbolizują oczyszczenie prostotę i prawdę
Baranek -jest symbolem Chrystusa – Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć.
Chrzan- jest oznaką ludzkiej siły,którą chcemy mieć przez cały rok.
 
        9. Eksperyment: jak sprawdzić czy jajko jest świeże?
 
         Potrzebne będą: szklanka z wodą i jajko, rodzic nalewa do szklanki wodę i prosi dziecko aby włożyło do szklanki jajko i obserwowało co się z nim dzieje. Jajko które jest świeże opada na dno szklanki,a to które jest nieświeże unosi się do góry.
 
       10.Zwierzęta z wielkanocnego koszyczka -praca plastyczna
 
       Potrzebne będą: żółte koła, klej, czerwony papier kolorowy, białe płaskie waciki, czarny papier, czarne koła, nożyczki.
Dzieci na żółtym kole rysują oczy, czerwony dziób wycięty z czerwonego papieru.
 
Dzieci na białym waciku przyklejają oczy z czarnych kółek, mordkę z kółka i z kół złożonych na pół robią uszy.
 
Pracami dekorujemy stolik wielkanocny.
        



Raz w tygodniu -  będę przesyłać propozycje zabaw i aktywności dla dzieci skupione wokół jednego tematu.


Czy wykorzystacie Państwo wszystkie, niektóre a może żadne z moich propozycji zależy tylko i wyłącznie od Państwa chęci, czasu i możliwości. Są to jedynie moje propozycje i pomysły na urozmaicenie czasu spędzonego z dziećmi w ciągu całego tygodnia. Dobrane są one w taki sposób by zapewnić dzieciom zrównoważony rozwój i doskonalenie umiejętności, których siłą rzeczy nie możemy realizować w przedszkolu
Sukcesywnie będę również przesyłać Państwu teksty wierszyków, piosenek (z muzyką) oraz zabaw paluszkowych.
Jeśli chodzi o prace plastyczne będę się starała używać materiałów dostępnych w każdym domu, a gdyby i te były niedostępne to liczymy na Państwa i dzieci kreatywność i pomysłowość. Zachęcam też Państwa do przesyłania  zdjęć waszych prac wykonanych na podany temat.
Życzę udanej zabawy i mimo wszystko, miło spędzonego czasu na wspólnych aktywnościach.
Temat tygodnia:
WITAJ WIOSNO!!!
Moje  propozycje na realizację tematu w warunkach domowych :).
 
 
ŚRODA
 
Wiersz do nauki na pamięć, lub do poczytania i porozmawiania o pierwszych oznakach wiosny
 
„Wiosna”
Magdalena Frączek
 
Przyszła do nas wiosna,
Ciepła i radosna.
Ptaszek pięknie śpiewa,
Zielenią się drzewa.
Słonko w górze świeci,
Weselą się dzieci.
Każdy dobry nastrój ma,
Niechaj wiosna długo trwa.
 
CZWARTEK
 
Zabawa ruchowo – naśladowcza pt. „Koty pod parasole” (potrzebne: parasol i dwie łyżki).
Opis zabawy: Gdy stukamy łyżkami o siebie to oznacza, że pada deszcz. W czasie deszczu koty (dzieci) wchodzą pod parasol i zwijają się w kłębek. Gdy przestajemy stukać, czyli deszcz nie pada, dzieci wychodzą spod parasola i naśladują zachowania kota – przeciągają się, chodzą na czworaka, polują na myszy,wspinają się na drzewa, wylegują się w słońcu.
 
PIĄTEK
 
 Poznajemy wiosenne kwiaty: Przebiśnieg, krokus, hiacynt, żonkil. https://przedszkolankowo.pl/2017/01/21/wiosenne-kwiaty-plansze-zestaw-1/
Ilustracje można omówić z dziećmi zwracając ich uwagę na kolor kwiatów, kształt, cechy podobne (długie, wąskie liście; wyrastają z cebulek)
 
PONIEDZIAŁEK
 
Zachęcam Państwa do posadzenia cebuli na szczypiorek w domu . Będzie to codzienna okazja do prowadzenia obserwacji ich wzrostu oraz pielęgnowania – podlewania. A na koniec - mam nadzieję - spożycia szczypiorku na kanapce, w jajecznicy, bądź w jakiejkolwiek innej formie.
 
WTOREK
 
Praca plastyczna pt. „Bazie w wazonie”
 
ŚRODA
 
Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze na podst. wiersza L. Łącz pt. „Już”
 
Dzieci słuchają czytanego przez Państwa wiersza. Czytamy wiersz ponownie a dzieci razem z Państwem powtarzają słowa wytłuszczone w tekście. Na koniec podajemy dziecku wyrazy dźwiękonaśladowcze do powtórzenia – odgłos deszczu: plum, plum, plum; odgłos wiejącego wiatru: szuuuuuu, szuuuuu, szuuuuu: głosy ptaków: ku-ku, ku-ku, ku-ku; gru-chu, gru-chu, ćwir, ćwir; odgłosy kroków wiosny: tup, tup, tup.
 
Spadła deszczu kropla
plum...
Zawiał ciepły wietrzyk
szum...
Coś pachnie w powietrzu
kwiat.
Zmienia się
 wokoło
świat.
A co to tak śpiewa?
Ptak.
Czyżby przyszła wiosna?
Tak.
 
CZWARTEK
 
           Wyliczanka  nauka przeliczania w zakresie 6 elementów
 
        Jeden dwa, jeden dwa
        Pewna pani miała psa
        Trzy i cztery, trzy i cztery
         Pies ten dziwne miał maniery
         Pięć i sześć, pięć i sześć
         Wcale lodów nie chciał jeść
         Kto z was kości mu przyniesie
         Może ja może ty licz od nowa raz dwa trzy
 
 
PIĄTEK
    
      Wykonanie grzechotki z plastikowych butelek i nasion grochu, fasoli, kukurydzy.
      Akompaniament na grzechotce do ulubionej piosenki, dzieci w różny sposób wygrywają rytm do piosenki np. potrząsają grzechotkami podczas zwrotek i uderzają nimi o dłoń podczas refrenu.