Propozycje zajęć w dniach
22.06-
26.06 2020
Propozycja tematów do realizacji w dniach
15.06.-19.06 2020
Propozycja tematów zajęć w dniach 08.06-12.06
2020
„WAKACYJNE
PODRÓŻE”
Propozycja zajęć w dniach na temat ”Niby
tacy sami, a jednak inni”
01.06.- 05.06. 2020
„Na wiosennej łące” - część II
(25.05.- 29.05.2020)
PROPOZYCJA ZAJĘĆ DLA
DZIECI I RODZICÓW
„Na wiosennej łące”
18.05.-22.05.2020
PROPOZYCJA ZAJĘĆ W GRUPIE 2 CZTEROLATKI W DNIACH
11.05.- 15.05
Wiosenne prace w ogródku
PROPOZYCJA ZAJĘĆ W GRUPIE 2 CZTEROLATKI W DNIACH
04 05.-08.05 2020
MOJA OJCZYZNA
MOJA
MIEJSCOWOŚĆ MÓJ KRAJ
Propozycja zajęć w grupie 4 latków w dniach 27.04.-
30.04 2020r.
PONIEDZIAŁEK
1.”Moja miejscowość” - zabawa konstrukcyjna, klocki
różnego rodzaju i różnej wielkości. Dzieci
budują z klocków budowle przypominające te ,
które znajdują się w najbliższej okolicy domu.
2. Słuchanie utworu F. Chopina Mazurek As- dur
Dzieci wygodnie kładą się na dywanie, zamykają oczy
i słuchają utworu , nastEpnie opowiadają z czym
kojarzy się ten utwór.
WTOREK
1. „ Co jest słodkie, a co słone” - zabawa badawcza,
do dwóch szklanek z ciepłą wodą wsypujemy sól i
cukier i mieszamy łyżeczkami i pytamy dziecko o
to, dlaczego ich zdaniem produkty zniknęły.
Dzieci próbują powstałych produktów określając
ich smak.
2. „Proszę, dziękuję, przepraszam”
Świat Lolo
– piosenka dla dzieci na yutube
https://www.youtube.com/watch?v=DL6eWrZAizQ
rozmowa na podstawie tekstu piosenki:
-jakie magiczne słowa są wymienione w piosence?
-dlaczego te słowa są magiczne
ŚRODA
1. „Osiedle domów”- zabawa plastyczna, dzieci
obrysowują figury geometryczne tworząc osiedle
domów.
2. Symbole mojej miejscowości
https://www.misie.com.pl/nasza-stara-strona/herby/goniadz.html
Rodzic przedstawia dziecku obrazek z herbem
miejscowości i pyta dziecko czy wie co on
przedstawia. Jest to dobry czas by przedstawić
miejscowe legendy, przekazy ludowe.
CZWARTEK
1. „Liczenie pięter”- zabawa matematyczna, dzieci
układają różne przedmioty jedne na drugim
budując wieżę, następnie licząc piętra używają
liczebników porządkowych:
pierwsze,drugie,trzecie,czwarte,piąte.
2.”Klucz do domu”- dzieci oglądają różne kluczei
zastanawiają się do czego są potrzebne,
następnie na rozwałkowanej plastelinie lub masie
solnej lub ciastolinie wykonują odciski różnych
kluczy.
DBAMY O PRZYRODĘ
propozycja zajęć w grupie 4 latków w dniach 20.04.2020-24.04 2020
PONIEDZIAŁEK
„Segregujemy klocki”-segregowanie klocków według
jednej cechy, np: wielkości
(małe- duże- średnie), koloru lub rodzaju. Na koniec
dzieci tworzą budowle z klocków wybranego
rodzaju.
„Stare gazety”- zabawa twórcza z zastosowaniem gazet
– zadajemy dzieciom pytanie
„co możemy zrobić z gazety „ podpowiadamy że na
przykład lunetę – dzieci rolują gazetę i
oglądają przez nią świat, można zgnieść gazetę w
kulę i podrzucać do góry,
kładziemy gazetę na podłodze i przeskakujemy przez
nią obunóż klaszcząc w dłonie.
WTOREK
„ Czysta , brudna woda” - doświadczenie ,dwa słoiki
: w jednym czysta woda , a w drugim brudna (np.
zabrudzona ziemią) . Dzieci oglądają oba słoiki
, zastanawiają się
gdzie jest woda brudna, a gdzie czysta. Rodzic
zadaje pytanie: Z którego słoika napilibyście
się wody i dlaczego.
„ZoZi – Swiat w naszych rękach , „Czereśnie – Dbaj o
zieleń”- piosenki do posłuchania i pośpiewania
na youtube.
ŚRODA
„Tulipan” - zabawa grafomotoryczna – potrzebna
będzie tacka z piaskiem lub kaszą manną –
dziecko rysuje kształt tulipana.
„Tulipan” -
Mali Einsteini
- do obejrzenia na youtube w Disney
Junior.
CZWARTEK
„Chcemy mieć czyste powietrze „- rozmowa z dziećmi o
tym jak ludzie zanieczyszczają powietrze i czy
powietrze w ich okolicy jest czyste i czy dobrze
się nim oddycha.
„Co to za zapachy „- zabawa z wykorzystaniem zmysłu
węchu- dzieci wąchają zapachy wydzielane przez
różne substancje, np: perfumy, chrzan, płyn do
płukania tkanin, odświeżacz powietrza, skórkę
cytryny, dzieci mają zawiązane oczy ,
PIĄTEK
„Dzieci dbają o środowisko” - słuchanie wiersza B.
Formy
W zgodzie z przyrodą
żyją wszystkie dzieci.
Kochają jasne słonko,
które na niebie świeci
Nie łamią gałęzi,
dbają o rośliny,
podczas wycieczek do lasu,
nie płoszą zwierzyny.
Często też dorosłym,
dobry przykład dają-
w wyznaczonych miejscach
śmieci zostawiają.
Stworzenie kodeksu przyrody na podstawie
wysłuchanego wiersza , omawianie pozytywnych
zachowań , które mogą świadczyć o tym, że są
przyjaciółmi przyrody.
„Nasza planeta”- poznanie słów i melodii piosenki –
Śpiewające brzdące „ youtube.
PROPOZYCJE ZAJĘĆ W GRUPIE 4 LATKÓW W DNIACH
14.04.2020 – 17.04 2020
WIOSNA
NA WSI
WTOREK
1. Zwierzęta na wiejskim
podwórku- nazywanie zwierząt i naśladowanie ich
odgłosów.
2. Zabawa paluszkowa-
powitanie paluszków, dzieci łączą ze sobą
opuszki palców obu rąk :mały z małym,serdeczny z
serdecznym, środkowy ze środkowym itd.
ŚRODA
1.Kolorowe koła –
utrwalanie kształtu koła, rodzic przygotowuje
koła o trzech wielkościach:
1 duże
3 średnie
3 małe czerwone
dzieci porównują wielkość kół, liczą je i
określają ile jest kół każdej wielkości
2. Kolorowy kogut- praca
plastyczna
potrzebne koła z poprzedniej zabawy, składamy
duże koło na pół i przyklejamy na środku kartki,
jedno średnie przyklejamy jako głowę, a
pozostałe składamy na pół i przyklejamy do
tułowia jako skrzydło i kolorowy ogon, małe
czerwone składamy na pół i przyklejamy jako
dziób, grzebień i dzwonek pod dziobem. Kredkami
dorysowujemy oko i nogi koguta. Można dorysować
płotek.
CZWARTEK
1.Słuchanie wiersza
H. Bechlerowej
„Na podwórku”- rozmowa na podstawie
wysłuchanego utworu.
Na podwórku u Władka
jest wesoła gromadka
długouchy pies Raczek
i króliczek,co skacze
kurka pstra
i kotki dwa
i na koniec łaciaty prosiaczek
Ma ten Władek zmartwienie
Raczek garnek stłukł w sieni
kotek wełnę rozwinął
spruł pończochę babciną,
drugi kot
wlazł na płot
i pobrudził łapkami pierzynę.
A od rana już kłopot
trzeba mleka dać kotom
barszcz zjada pies Raczek
trawę królik, co skacze
kurka pstra
owies ma
a otręby w korytku prosiaczek
Rozmowa na temat wysłuchanego wiersza
- jak miał na imię chłopiec
- jak nazywał się pies
- jakie jeszcze zwierzęta miał Władek
PIĄTEK
1. Rozwiązywanie zagadek
Kolorowe ma piórka i woła kukuryku
i mieszka z kurami w kurniku
(kogut)
Mieszka w chlewiku
i głośno kwiczy; kwiku, kwiku
( świnia)
Znosi jajka
i choć nie szczerozłote
to właśnie do niej idziesz,
gdy na jajecznicę masz ochotę
(kura)
2. Zwierzęta dla dzieci na wsi – Odgłosy
zwierząt –
https//www.youtube.com>watch
Moje propozycje na realizację tematu w warunkach
domowych w dniach 06.04-10.04 2020r.
1.Opowiadanie do przeczytania dziecku i rozmowy:
Cz. Janczarski „List od bociana”
Wielka niespodzianka spotkała dziś Uszatka.
Przyszedł z rana listonosz.
-Czy tu mieszka Miś Uszatek? –zapytał.
Niedźwiadek właśnie kończył jeść śniadanie.
Odwrócił się szybko na krzesełku. Łyżeczka
wysunęła się mu z łapki i upadła na podłogę.
Listonosz powiedział:
-Podnieś łyżeczkę, Misiu, i uśmiechnij się.
Przyniosłem dla ciebie bardzo miły liścik z
Ciepłych Krajów od pana Bociana.
Wyjął listonosz z torby kolorową pocztówkę i
wręczył ją niedźwiadkowi.
-Dziękuję… –szepnął Miś i natychmiast wybiegł na
podwórko.
-Zajączku, Koguciku, Kruczku! –zawołał.
Nadbiegli przyjaciele.
-Co się stało? Co się stało?
-Posłuchajcie… –powiedział tajemniczo Uszatek i
przeczytał list:
„Kochany Uszatku! Wróbelki napisały do mnie, że
mieszkasz na naszym podwórku. Bardzo chciałbym
Ciebie poznać. Za kilka dni przylecę do Was z
Ciepłych Krajów. Ładnie tu jest i dobrze mi tu.
Tęsknię jednak do swojego gniazda. Wysyłam ci
kolorową fotografię, którą zrobił mi pewien
podróżnik. Stoję pod palmą kokosową. Na palmie
siedzi małpka. A tam dalej stoi wielbłąd.
Pozdrów Jacka, Zosię, Kruczka i Zajączka. Całuję
Cię
Bocian Długonogi”.
Długo przyglądali się przyjaciele fotografii.
Miś powiedział:
-Mówię wam: dostaniemy na pewno od Bociana w
podarunku orzech kokosowy albo banany…
Rozmowa na temat opowiadania:
• Wyjaśnienie znaczenia słów:
podróżnik, ciepłe kraje, fotografia
• Pytania do tekstu:
• kto przyszedł do Uszatka?
• Co dostał miś od listonosza?
• Od kogo był list?
• Skąd wracał Bocian?
• Co znajdowało się na
fotografii?
• Jakich prezentów spodziewali
się przyjaciele
• Zwrócenie uwagi, że wiosną
wracają do nas ptaki, które na zimę odleciały do
ciepłych krajów. Wskazywanie wybranych ptaków na
obrazkach i prawidłowe nazywanie ich.
Podkreślenie przywiązania bocianów do swojego
gniazda; pokaz takiego gniazda na obrazkach
2. „Bocian długonogi”- zabawa ruchowa
Dzieci naśladują sposób poruszania się bociana;
maszerują z wysokim unoszeniem kolan, ramiona
mają rozpostarte w bok jak skrzydła. Na hasło
„stop”- zatrzymują się, opierają jedną nogę o
drugą, wytrzymują w tej pozycji przez chwilę; po
czy znowu maszerują.
3. „Skaczące żabki”- zabawa rozwijająca
umiejętność liczenia (potrzebne: kartoniki z
narysowanymi kropkami)
Rodzic wciela się w rolę Pani Żaby. Dziecko-
mała żabka ustawia się na linii startu w dość
dużej odległości od Pani Żaby. Dziecko- żabka
pyta, ile ma zrobić skoków aby dotrzeć do domku
Pani Żaby, powtarzając rymowankę: „Pani Żabo
powiedz nam ile skoków zrobić mam”. Pani Żaba
podnosi w górę kartonik (z jedną kropką, dwoma,
trzema kropkami, itd.). Mała żabka liczy kropki
głośno a następnie skacze w kierunku Pani Żaby
tyle razy ile kropek jest na kartoniku.
4. Wiersz do nauki i zabawy:
Jaskółeczka czarno- biała - dzieci trzymają
dłonie na ramionach, tworzą małe skrzydełka,
poruszają głową i skrzydełkami raz w jedną, raz
w drugą stronę,
z ciepłych krajów przyleciała. - wykonują obrót
wokół własnej osi,
Krąży sobie nad domami - biegają w różnych
kierunkach,
pewnie się pobawi z nami. - kłaniają się.
5. „Wiosenne porządki Języczka” M.M. Skrobacz-
ćwiczenia warg i języka
Dzieci wykonują czynności, o których opowiada
rodzic:
Mały Języczek obudził się, bo poczuł wiosnę.
Otworzył drzwi swojego domku (szeroko otwierają
i zamykają usta), ale zimny, silny wiatr je
zamknął. Musiał to zrobić kilka razy, ale w
końcu mu się udało. Postanowił zrobić w swym
domku wiosenne porządki. Umył podłogi (poruszają
językiem za dolnymi zębami w jedną i w drugą
stronę), umył swoje mebelki (poruszają językiem
po dolnych i górnych zębach), pomalował drzwi
swojego domku (oblizują górną i dolną wargę).
Był z siebie bardzo zadowolony. Postanowił
sprawdzić, czy nadeszła wiosna. Wyszedł ze
swojego domku i rozglądał się na boki (wysuwają
język, poruszają nim w jedną stronę, w drugą
stronę, do góry, na dół). Trochę zmarzł, więc
zaczął podskakiwać, aby się rozgrzać (poruszają
szybko językiem w różnych kierunkach). Kilka
razy otworzył i zamknął drzwi swojego domku, aby
dobrze go przewietrzyć (otwierają szeroko usta i
zamykają je). W końcu postanowił odpocząć.
6. „Przyleciały z daleka bociany”- piosenka do
nauki i zabawy-
Przyleciały z daleka i krążyły nad łąką - ręce
wyprostowane w bok, naśladujemy latanie i
kołowanie
zobaczyły je dzieci - z dłoni robimy daszek na
czole; rozglądamy się
gdy rankiem wzeszło słonko. - ręce złączone
unosimy do góry; rozłączamy i kierujemy
wyprostowane na boki
Zobaczyły je dzieci, powiedziały radośnie, - z
dłoni robimy daszek na czole; rozglądamy się
„A witajcie bociany, powiedzcie nam o wiośnie”.
- ukłon, machanie rękoma w rytm
Przeleciały nad wioską, kołowały powoli, - ręce
wyprostowane w bok, naśladujemy latanie i
kołowanie
aż przysiadły na gnieździe na starej tej topoli.
- kucnięcie
Siadły na swej topoli, stare gniazda poznały, -
w kucnięciu, palcem rysujemy koło
Dzieciom na powitanie o wiośnie klekotały. -
wstajemy; z wyprostowanych rąk robimy przed
sobą dziób bociana, naśladując stukanie dziobem.
7. „Bocian”- praca plastyczna
Potrzebne będą: kolorowa kartka papieru; trzy
białe koła- małe, większe i największe; klej;
czerwona, biała i czarna kredka (najlepiej
woskowa, świecowa lub pastelowa)
1. Na kartce (kolor dowolny)
przyklejamy największe koło- tułów bociana
2. Małe koło przyklejamy wyżej
po prawej lub po lewej stronie- głowa bociana
3. Białą kredką dorysowujemy
szyję; czerwoną nogi i dziób; czarną- oko
4. Średnie koło składamy na
pół. Jedną połowę kolorujemy na czarno, drugą
smarujemy klejem i przyklejamy jako skrzydełko
8. Prezentowanie koszyczka wielkanocnego i
wyjaśnienie jego symboliki:
Chleb-symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go
do koszyczka ,aby zapewnić sobie dobrobyt i
pomyślność
Jajka- są symbolem nowego, rodzącego się życia
Wędlina – jest symbolem dostatku,bogactwa i
dobrobytu
Sól i pieprz- symbolizują oczyszczenie prostotę
i prawdę
Baranek -jest symbolem Chrystusa – Baranka
Bożego, który zwyciężył śmierć.
Chrzan- jest oznaką ludzkiej siły,którą chcemy
mieć przez cały rok.
9. Eksperyment: jak sprawdzić czy jajko jest
świeże?
Potrzebne będą: szklanka z wodą
i jajko, rodzic nalewa do szklanki wodę i prosi
dziecko aby włożyło do szklanki jajko i
obserwowało co się z nim dzieje. Jajko które
jest świeże opada na dno szklanki,a to które
jest nieświeże unosi się do góry.
10.Zwierzęta z wielkanocnego koszyczka -praca plastyczna
Potrzebne będą: żółte koła, klej, czerwony
papier kolorowy, białe płaskie waciki, czarny
papier, czarne koła, nożyczki.
Dzieci na żółtym kole rysują oczy, czerwony
dziób wycięty z czerwonego papieru.
Dzieci na białym waciku przyklejają oczy z
czarnych kółek, mordkę z kółka i z kół złożonych
na pół robią uszy.
Pracami dekorujemy stolik wielkanocny.
Raz w tygodniu - będę przesyłać propozycje
zabaw i aktywności dla dzieci skupione wokół
jednego tematu.
Czy wykorzystacie Państwo wszystkie, niektóre a
może żadne z moich propozycji zależy tylko i
wyłącznie od Państwa chęci, czasu i możliwości.
Są to jedynie moje propozycje i pomysły na
urozmaicenie czasu spędzonego z dziećmi w ciągu
całego tygodnia. Dobrane są one w taki sposób by
zapewnić dzieciom zrównoważony rozwój i
doskonalenie umiejętności, których siłą rzeczy
nie możemy realizować w przedszkolu
Sukcesywnie będę również przesyłać Państwu
teksty wierszyków, piosenek (z muzyką) oraz
zabaw paluszkowych.
Jeśli chodzi o prace plastyczne będę się starała
używać materiałów dostępnych w każdym domu, a
gdyby i te były niedostępne to liczymy na
Państwa i dzieci kreatywność i pomysłowość.
Zachęcam też Państwa do przesyłania zdjęć
waszych prac wykonanych na podany temat.
Życzę udanej zabawy i mimo wszystko, miło
spędzonego czasu na wspólnych aktywnościach.
Temat tygodnia:
WITAJ WIOSNO!!!
Moje propozycje na realizację tematu w
warunkach domowych :).
ŚRODA
Wiersz do nauki na pamięć, lub do poczytania i
porozmawiania o pierwszych oznakach wiosny
„Wiosna”
Magdalena Frączek
Przyszła do nas wiosna,
Ciepła i radosna.
Ptaszek pięknie śpiewa,
Zielenią się drzewa.
Słonko w górze świeci,
Weselą się dzieci.
Każdy dobry nastrój ma,
Niechaj wiosna długo trwa.
CZWARTEK
Zabawa ruchowo – naśladowcza pt. „Koty pod
parasole” (potrzebne: parasol i dwie łyżki).
Opis zabawy: Gdy stukamy łyżkami o siebie to
oznacza, że pada deszcz. W czasie deszczu koty
(dzieci) wchodzą pod parasol i zwijają się w
kłębek. Gdy przestajemy stukać, czyli deszcz nie
pada, dzieci wychodzą spod parasola i naśladują
zachowania kota – przeciągają się, chodzą na
czworaka, polują na myszy,wspinają się na
drzewa, wylegują się w słońcu.
PIĄTEK
Poznajemy wiosenne kwiaty: Przebiśnieg, krokus,
hiacynt, żonkil.
https://przedszkolankowo.pl/2017/01/21/wiosenne-kwiaty-plansze-zestaw-1/
Ilustracje można omówić z dziećmi zwracając ich
uwagę na kolor kwiatów, kształt, cechy podobne
(długie, wąskie liście; wyrastają z cebulek)
PONIEDZIAŁEK
Zachęcam Państwa do posadzenia cebuli na
szczypiorek w domu . Będzie to codzienna okazja
do prowadzenia obserwacji ich wzrostu oraz
pielęgnowania – podlewania. A na koniec - mam
nadzieję - spożycia szczypiorku na kanapce, w
jajecznicy, bądź w jakiejkolwiek innej formie.
WTOREK
Praca plastyczna pt. „Bazie w wazonie”
ŚRODA
Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze na podst. wiersza
L. Łącz pt. „Już”
Dzieci słuchają czytanego przez Państwa wiersza.
Czytamy wiersz ponownie a dzieci razem z
Państwem powtarzają słowa wytłuszczone w
tekście. Na koniec podajemy dziecku wyrazy
dźwiękonaśladowcze do powtórzenia – odgłos
deszczu: plum, plum, plum; odgłos wiejącego
wiatru: szuuuuuu, szuuuuu, szuuuuu: głosy
ptaków: ku-ku, ku-ku, ku-ku; gru-chu, gru-chu,
ćwir, ćwir; odgłosy kroków wiosny: tup, tup,
tup.
Spadła deszczu kropla
plum...
Zawiał ciepły wietrzyk
szum...
Coś pachnie w powietrzu
kwiat.
Zmienia się
wokoło
świat.
A co to tak śpiewa?
Ptak.
Czyżby przyszła wiosna?
Tak.
CZWARTEK
Wyliczanka
nauka przeliczania w zakresie 6 elementów
Jeden dwa, jeden dwa
Pewna pani miała psa
Trzy i cztery, trzy i cztery
Pies ten dziwne miał maniery
Pięć i sześć, pięć i sześć
Wcale lodów nie chciał jeść
Kto z was kości mu przyniesie
Może ja może ty licz od nowa
raz dwa trzy
PIĄTEK
Wykonanie grzechotki z plastikowych butelek i
nasion grochu, fasoli, kukurydzy.
Akompaniament na grzechotce do ulubionej
piosenki, dzieci w różny sposób wygrywają rytm
do piosenki np. potrząsają grzechotkami podczas
zwrotek i uderzają nimi o dłoń podczas refrenu.
|