BIOLOGIA

Tematy na tydzień 23.03 – 27.03
W przypadku problemów proszę o kontakt  na e -mail barbara.hryniewicka@zsp.goniadz.pl


KLASA 4

 

Temat 54: Obiekty chronione w najbliższej okolicy.       24.06.2020

 

1.      Formy ochrony przyrody

a) parki narodowe  - Park narodowy to obszar o powierzchni powyżej 1000 hektarów, na którym jest chroniona cała przyroda.

b) parki krajobrazowe -  Park krajobrazowy to teren podlegający częściowej ochronie; na jego obszarze nie można prowadzić działalności zmieniającej krajobraz. Tworzy się go w celu zachowania wartości przyrodniczych, historycznych, kulturowych oraz krajobrazowych.

c) rezerwaty przyrody - Rezerwat przyrody to niewielki obszar chroniony, zachowany w stanie pierwotnym lub mało zmienionym przez człowieka.

d) pomniki przyrody - Pomnik przyrody to element przyrody żywej lub nieożywionej o charakterystycznych cechach (duża wielkość, oryginalny kształt). Mogą nim być np. bardzo stare drzewa, aleje parkowe, skały o oryginalnych kształtach, jaskinie, groty, wodospady

e) ochrona gatunkowa organizmów - Obejmuje dziko występujące rośliny, grzyby, zwierzęta, którym grozi wyginięcie.

 

Ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń.

 


 

Temat 53: Krajobrazy okolicy dawniej i dziś     19.06.2020

 

1. Co zmieniło się w Twoim zamieszkaniu ? ( jeżeli nie pamiętasz  zapytaj rodziców co się zmieniło: co jest pozostałością po dawnej miejscowości, co nowego powstało)

2.      Różnica w transporcie dawniej i dziś – wymień po 3 przykłady środków transportu dawniej i dziś

 


 

Temat 52:  Krajobraz antropogeniczny       10.06.2020

Temat 51. Krajobraz wsi i miast                 05.06.2020r

Temat 50 Wpływ człowieka na krajobraz              03.06.2020


 

Temat 49. Podsumowanie wiadomości dotyczących środowiska wodnego.    29.05.2020

 

W ramach podsumowania wykonajcie kartę pracy. Na odpowiedzi czekam do 01.06.2020 włącznie.


Temat 48. Organizmy słodkowodne.                27.05.2020

 

1.      Korzystając z prezentacji wypisz grupy roślin wodnych, po trzy  cechy do każdej grupy oraz po trzy przykłady tych roślin

2.      Zwierzęta zamieszkujące wody słodkie ( napisz po trzy przykłady, jeśli można, do każdej grupy)

a) mięczaki - ….........................................

b) owady - ….............................................

c) ryby - …..............................................

d) płazy - …....................................

e) ptaki  - …..........................................

3.      Wyjaśnij pojęcie plankton - …............................................................................................

4.      Napisz jaka jest  rola planktonu w środowisku wodnym? …........................................................

 

Ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń i dla chętnych ćwiczenia na wsipnecie.

Prezentacja


Temat 47.  Warunki życia w wodzie.             22.05.2020
Ryby  – przystosowania do życia w środowisku wodnym

 

Temat 46. Wody stojące i płynące                 20.05.2020

 

Temat 45. Podsumowanie wiadomości dotyczących odżywiania się organizmów oraz środowisk lądowych.            15.05.2020

W ramach podsumowania wykonaj karte pracy i przyslij mi ja do  17.05.2020r włącznie.

 

Temat 44. Rośliny uprawne.     13.05.2020r
ZBOŻA

 

Temat 43 Łąka jako środowisko życia organizmów.     08.05.2020

 

Temat 42. Przystosowanie się organizmów do zdobywania pokarmu.           06.05.2020

 

Temat 41. Sposoby odżywiania się organizmów.       29.04.2020

 


 

Temat 40. Organizmy różnych warstw lasu.       22.04.2020

 

Warstwy lasu, rośliny i zwierzęta poszczególnych warstw

Warstwa lasu

Przykłady roślin (3)

Przykłady zwierząt (3)

 

Proszę wykonać ćwiczenia z zeszycie ćwiczeń, dla chętnych ćwiczenia na wsipnecie.

 

Temat 41. Podsumowanie wiadomości dotyczących lasu                24.04. 2020

 

W ramach podsumowania wykonajcie kartę pracy i prześlijcie mi ją tak jak poprzednio do dn  26.04. 2020r włącznie.


 

15.04 – 17.04

Temat 38. Organizmy najbliższej okolicy.

1.      Drzewa  - rysunek schematyczny drzewa z opisem korona drzewa i pień

      2. Rodzaje drzew

-       liściaste – 3 dowolne przykłady

-       iglaste – 3 dowolne przykłady

      3. Krzewy – 3 dowolne przykłady, różnica w budowie między drzewem i krzewem,   rysunek schematyczny drzewa i krzewu

      4. Rośliny zielne

a) jednoroczne – 3 przykłady

b) dwuletnie – 3 przykłady

c) wieloletnie ( byliny) – 3 przykłady

      5. Zwierzeta żyjące w najblizszej okolicy

a) owady – 3 przykłady

b) ptaki – 3 przykłady

c) ssaki – 3 przykłady

Ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń oraz dla chętnych ćwiczenia na wsipnecie oraz https://epodreczniki.pl/a/zwierzeta-wokol-nas/D18ZSTUKV , https://learningapps.org/7901173 , https://learningapps.org/9867886

 

Temat 39.  Las jako środowisko życia organizmów

1.      Rodzaje lasów

 a) liściaste – 3 przykłady drzew liściastych w lesie

b) iglaste (bory) – 3 przykłady drzew

c) las mieszany

2.      Funkcje lasu

3.      W lesie należy zachowac ostrożność ponieważ ….....................................................

4.      W lesie nie można

a) ….............................................................

b) …....................................................

c) …........................................................

Ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń oraz dla chętnych https://learningapps.org/1805424

 

 


 

06.04 – 08.04

Temat 38 Podsumowanie wiadomości dotyczących form ukształtowania powierzchni oraz warunków życia na lądzie.            
W ramach podsumowania wykonajcie kartę pracy i przyślijcie mi ją tak jak poprzednio do dn. 14.04.2020r


 

30.03 – 03.04.2020r

temat 36 Warunki życia na lądzie
1.      Stałe podłoże – lepsze poruszanie się, stabilność podczas przemieszczania się
Zwierzęta przystosowały się do podłoża pooprzez
a) …..........................................
b) …...........................................
2.      Dostępność powietrza –
a)  jest rzadsze od  …............................,
b) ułatwia …..........................,
c) zapewnia dostęp do …............................................
3.      Zróżnicowana ilość wody.
 Rośliny przystosowały się do różnej ilości wody poprzez:
a) …..............................
b) …................................
Zwierzęta przystosowały się poprzez:
a) …....................................
b) …........................................
4.      Duże wahania temperatury.
Sposoby ochładzania się …........................................................
Przy niskich temperaturach zwierzęta ….....................................................
Rośliny w celu przetrwania niskich temperatur wytwarzają …......................................
5.      Różna ilość światła
rośliny światłolubne np. (3).........................................................
rośliny cieniolubne np. (3) …........................................................
 
temat 37  Warunki życia na lądzie – uzupełnienie zróbcie proszę ćwiczenia w zeszytach ćwiczeń1 – 5 . Macie dwa ćwiczenia z gwiazdką – dość trudne. Dla chętnych ćwiczenia na wsipnecie.

 


 

Jako pracę podsumowującą  do tematów 31,32,33 wykonaj kartę pracy. Odpowiedzi wyślij mi na e-maila, adres widoczny na górze strony.
Odpowiadaj krótko np. 1. A1, 2. P F,
  3. BN, 4 A,D,F. Nie zapomnij podpisać swojej pracy.
Na odpowiedzi czekam do wtorku 31.03.2020r włącznie

 

Temat 35 Przyroda ożywiona i nieożywiona. Rodzaje skał.

Notatka w zeszycie zawierająca:

1.      Przykłady (po 5) przyrody ożywionej i nieożywionej

2.      Rodzaje skał :

a) lite  - granit, piaskowiec, wapień

b) luźne  - piasek, żwir

c) zwięzłe – glina, less

przy każdym przykładzie skał  napisz możliwość wykorzystywania danej skały

3.      Surowce mineralne  - podział, przykłady

Ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń do tego tematu. Ćwiczenia dodatkowe na wsipnecie.

 

Temat 36 Formy ukształtowania powierzchni Ziemi

1.      Wypukłe formy terenu

a) pagórek  - wysokość ….............

b) wzgórze – wysokość …...................

c) góra – wysokość …...................

2.      Elementy budowy wzniesienia – schematyczny rysunek wraz z opisem

3.      Wklęsłe formy terenu

            a) dolina  to …...............................

            b) kotlina  to …...........................

4.      Elementy budowy doliny – schematyczny rysunek wraz z opisem

5.      Rodzaje ukształtowania terenu

a) …............

b) …............

c) …................

Ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń do tego tematu. Ćwiczenia dodatkowe na wsipnecie.

 


tematy 33 Zdrowy styl życia - krótka notatka w punktach zawierająca

1. Zasady zdrowego stylu życia,

2. Różnice pomiędzy wypoczynkiem czynnym i biernym , po trz przykłady takiego wypoczynkiu

Oprócz krótkiej notatki  - ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń do tego tematu oraz do tematu "Podsumowanie działu "Ja i moje otoczenie". Nastepny temat z przyrody za tydzień.

Dodatkowo wysyłam na wsipnecie zestawy do ćwiczeń. Miłej pracy.

KLASA 5


KLASA VA

Temat 28.  Nasiona i owoce roślin okrytonasiennych                 19.06.2020

Temat 27. Budowa kwiatu. Rozmnażanie się roślin okrytonasiennych     05.06.2020    

Temat 26. Podsumowanie wiadomości dotyczących roślin okrytonasiennych cz I            29.05.2020r

W ramach podsumowania wykonajcie kartę pracy i prześlijcie mi ją do 01.06.2020r włącznie


Temat 25 (2) Pęd roślin okrytonasiennych             22.05.2020r

 

Temat 25(1) .  Korzeń roślin okrytonasiennych.      15.05 2020


Temat 24(2) . Charakterystyczne drzewa liściaste w Polsce. Znaczenie roślin okrytonasiennych dla przyrody i człowieka                        08.05. 2020

 

1.      Charakterystyczne drzewa występujące w Polsce. Proszę opisać: lipa, kasztanowiec, klon, brzoza, dąb, buk

nazwa

liść rysunek

owoc rysunek

 

 2. Znaczenie roślin okrytonasiennych dla przyrody i człowieka.

Znczenie dla przyrody

 Znaczenie dla człowieka

 

 Dla chętnych ćwiczenia na wsipnecie


Temat 24 Cechy charakterystyczne roślin okrytonasiennych       24.04.2020


15.04 – 17.04

Temat: Podsumowanie wiadomości dotyczących budowy roślin oraz roślin nagonasiennych.

            Jako pracę podsumowujacą  do tematów 22,23 wykonaj kartę pracy. Nie musisz jej drukować. Możesz zrobić zdjęcie odpowiedzi pisanych na kartce lub wpisywać odp bezpośrednio w treści maila. Adres mail widoczny na górze strony. Odpowiadaj krótko np. 1. A1, 2. P F,  3. BN, 4 A,D,F. Nie zapomnij podpisać swojej pracy. Na odpowiedzi czekam do piątku 15.04.2020r włącznie Podsumowując materiał możesz skorzystać https://learningapps.org/5105287https://learningapps.org/987147 , https://learningapps.org/6356624 , https://learningapps.org/6356448

 


 

30.03-03.04.2020r

temat 23 Rośliny nagonasienne
1. Podział roślin nasiennych , po trzy przykłady takich roślin
2. Korzyści z wytwarzania nasion
3. Etapy powstawania nasienia - cykl rozwojowy sosny może być wypisany od myślników, w omówienie proszę aby były wyjaśnione pojęcia  - zapylenie, zapłodnienie, roślina jednopienna,  wiartosiewna, wiatropylna
4. Znaczenie nagonasiennych w przyrodzie i dla człowiekaDla chetnych ćwiczenia na wsipnecie oraz https://learningapps.org/985463 , https://epodreczniki.pl/a/nagonasienne/D16NWszUV

 


 

Temat 22 Tkanki roślinne

1.      Pojęcie tkanka

2.      Podział tkanek roślinnych – schemat, podręcznik

3.      Charakterystyka poszczególnych tkanek roślinnych – narysuj tabelę  i uzupełnij ją

Nazwa tkanki

rodzaj

występowanie

funkcja

 

 

 

 

Dodatkowe ćwiczenia na wsipnecie

 

temat 22 Budowa roślin. 

Notatka w zeszycie zawierająca:

1. Wyjaśnić pojęcie - organowce

2. Budowa rośliny - rysunek w zeszycie z opisami, wypisać funkcje poszczególnych elementów budowy rośliny, może być w tabeli.  Miłej pracy


 

KLASA VB

 

Temat 30: Wakacyjne wędrówki po Polsce. Bezpieczne wakacje.    18.06.2020

 

Sprawdź swoja znajomość Polski wykonując zadania   https://learningapps.org/13195583 , https://learningapps.org/13195787 , https://learningapps.org/13201938 , https://learningapps.org/13093545 ,

 


Temat 29. Podsumowanie wiadomości dotyczących roślin okrytonasiennych cz II    04.06.2020

 

Wykonajcie kartę pracy. Na odpowiedzi czekam do dn 07.06.2020r włącznie

 


 

Temat 28.  Nasiona i owoce roślin okrytonasiennych                 28.05.2020

 

Temat 27. Budowa kwiatu. Rozmnażanie się roślin okrytonasiennych     21.05.2020

 

Temat 26.  Podsumowanie wiadomości dotyczących roślin okrytonasiennych cz I   14.05.2020r

 

W ramach podsumowania wykonajcie karte pracy i przślijcie mi ją do 16.05 2020r włącznie.


 

Temat 25 (2) Pęd roślin okrytonasiennych             07.05.2020r

Temat 25.  Korzeń roślin okrytonasiennych.      30.04 2020

Temat 25. Charakterystyczne drzewa liściaste w Polsce. Znaczenie roślin okrytonasiennych dla przyrody i człowieka             23.04.2020


15.04 – 17.04
Temat 24 Cechy charakterystyczne roślin okrytonasiennych
1.      Wyjaśnij pojęcie okrytonasienne,
2.      Cechy wspólne dla wszystkich roślin okrytonasiennych
3.      Formy morfotyczne roślin okrytonasiennych
a) rośliny zielne
- jednoroczne – przykłady 3
- dwuletnie – przykłady 3
-wieloletnie – przykłady 3
(od czego uzależniony jest ten podział, co bierze się pod uwagę podczas podziału)
b) rośliny zdrewniałe
-       drzewa np. (3)
-       krzewy np. (3)
-       krzewinki np. (3)
4.      Różnica w budowie drzewa i krzewu (rysunek porównawczy), co to są krzewinki
Dla chętnych https://learningapps.org/1671881 , https://learningapps.org/5601706 , https://learningapps.org/4973451


30.03-03.04.2020r
Jako pracę podsumowujacą  do tematów 22,23 wykonaj kartę pracy. Nie musisz jej drukować. Możesz zrobić zdjęcie odpowiedzi pisanych na kartce lub wpisywać odp bezpośrednio w treści maila. Adres mail widoczny na górze strony. Odpowiadaj krótko np. 1. A1, 2. P F,  3. BN, 4 A,D,F. Nie zapomnij podpisać swojej pracy. Na odpowiedzi czekam do piątku 06.04.2020r włącznie Podsumowując materiał możesz skorzystać https://learningapps.org/5105287  , https://learningapps.org/987147 , https://learningapps.org/6356624 , https://learningapps.org/6356448

BUDOWA ROŚLIN – ROŚLINY NAGONASIENNE


 

temat 23 Rośliny nagonasienne w Polsce

1.      Narysuj i uzupełnij tabelkę, opisz 5 drzew i 3 krzewy - podręcznik

Nazwa drzewa/krzewu

Ułożenie igieł i szyszek  na gałązce/ rysunek

Szyszka/owoc (mała, duża, okrągła, wydłużona, skierowana do dołu/góry, kolor owocu)

 

 

 

         Dla chętnych dodatkowe ćwiczenia na wsipnecie oraz https://epodreczniki.pl/a/nagonasienne/D16NWszUV

 

notatka w zeszycie zawierająca

temat 23 Rośliny nagonasienne

1. Podział roślin nasiennych , po trzy przykłady takich roślin

2. Korzyści z wytwarzania nasion

3. Etapy powstawania nasienia - cykl rozwojowy sosny, pojęcia zapylenie, zapłodnienie, roślina jednopienna, dwupienna, wiartosiewna, wiatropylna

4. Znaczenie nagonasiennych w przyrodzie i dla człowieka 

 Miłej pracy.


 

KLASA VC

 

Temat 27. Budowa kwiatu. Rozmnażanie się roślin okrytonasiennych     19.06.2020    

 

Temat 26. Podsumowanie wiadomości dotyczących roślin okrytonasiennych cz I     05.06.2020r

W ramach podsumowania wykonajcie kartę pracy i prześlijcie mi ją do 08.06 2020r włącznie.


 

Temat 25(2) Pęd roślin okrytonasiennych             29.05.2020r

 

Temat 25(1) .  Korzeń roślin okrytonasiennych.     22.05.2020

Temat 24(2) . Charakterystyczne drzewa liściaste w Polsce. Znaczenie roślin okrytonasiennych dla przyrody i człowieka                        15.05. 2020

 

1. Charakterystyczne drzewa występujące w Polsce. Proszę opisać: lipa, kasztanowiec, klon, brzoza, dąb, buk

nazwa

liść rysunek

owoc rysunek

 

 2. Znaczenie roślin okrytonasiennych dla przyrody i człowieka.

Znczenie dla przyrody

 Znaczenie dla człowieka

 

 Dla chętnych ćwiczenia na wsipnecie


Temat 24(1)  Cechy charakterystyczne roślin okrytonasiennych           08.05.2020


Temat 24: Podsumowanie wiadomości dotyczących budowy roślin oraz roślin
nagonasiennych. 24.04.2020
Jako pracę podsumowującą do tematów 22,23 wykonaj kartę pracy. Na
odpowiedzi czekam na maila jak poprzednio do 26.04.2020r włącznie Podsumowując
materiał możesz skorzystać https://learningapps.org/5105287 ,
https://learningapps.org/987147 , https://learningapps.org/6356624 ,
https://learningapps.org/6356448

Załącznik


15.04 – 17.04

Temat 23 Rośliny nagonasienne
1. Podział roślin nasiennych , po trzy przykłady takich roślin
2. Korzyści z wytwarzania nasion
3. Etapy powstawania nasienia - cykl rozwojowy sosny może być wypisany od myślników, w omówienie proszę aby były wyjaśnione pojęcia  - zapylenie, zapłodnienie, roślina jednopienna,  wiartosiewna, wiatropylna
4. Znaczenie nagonasiennych w przyrodzie i dla człowieka

Dla chetnych ćwiczenia na wsipnecie oraz https://learningapps.org/985463 https://epodreczniki.pl/a/nagonasienne/D16NWszUV

 


30.03-03.04.2020r

 

Temat 22 Tkanki roślinne

1. Pojęcie tkanka

2. Podział tkanek roślinnych – schemat, podręcznik

3. Charakterystyka poszczególnych tkanek roślinnych – narysuj tabelę  i uzupełnij ją

Nazwa tkanki

rodzaj

występowanie

funkcja

 

 

 

 

Dla chetnych dodatkowe ćwiczenia na wsipnecie


Jako pracę podsumowującą  do tematów 19,20 wykonaj kartę pracy. Odpowiedzi wyślij mi na e-maila, adres widoczny na górze strony.
Odpowiadaj krótko np. 1. A1, 2. P F,
  3. BN, 4 A,D,F. Nie zapomnij podpisać swojej pracy.
Na odpowiedzi czekam do piątku 03.04.2020r włącznie

 

temat 22 Budowa roślin.

 

1.      Wyjaśnić pojęcie – organowce

2.      Budowa rośliny - rysunek w zeszycie z opisami, wypisać funkcje poszczególnych elementów  budowy rośliny, może być w tabeli

Elementy budowy

funkcje

 

 

 


notatka w zeszycie zawierająca

temat 20 Paprociowe, widłakowe, skrzypowe

1. Cechy charakterystyczne tych grup roślin

2. Środowisko życia

3. Po trzech przedstawicieli każdej grupy, nazwy gatunków chronionych

4. Rysunki z opisami paproci, skrzypu i widłaka

5. Forma wiosenna i letnia skrzypu - czym sie różni, funkcje

6. Znaczenie paprociowych, skrzypowych  i widłakowych.

Dodatkowo wysyłam na wsipnecie zestawy do ćwiczeń oraz ćwiczenia na str https://epodreczniki.pl/ksztalcenie-ogolne/szkola-podstawowa/biologia  rozdział skrzypy i paprocie rośliny wilgotnych środowisk

KLASA 6

KLASA VIA

Temat 29. Bezpieczne wakacje w bezpiecznych miejscach  25.06.2020

 

Sprawdź swoja znajomość Polski wykonując zadania   https://learningapps.org/13195583 , https://learningapps.org/13195787 , https://learningapps.org/13201938 , https://learningapps.org/13093545 ,


Temat 28. Różnorodność ssaków i ich znaczenie                04.06.2020

Temat 27.  Rozmnażanie się i rozwój ssaków.           28.05.2020

Prezentacja

Temat 26. Ssaki – ogólna charakterystyka    21.05.2020

 

1.      Środowisko życia ssaków

a) lądowe

- pod ziemia np. …..................................

- nadrzewne np. …...................................

- latające np. ….........................................

b) wodne np. …..............................................

2.      Cechy charakterystyczne ssaków.

 Dla lepszego zrozumienia obejrzyjcie prezentację. Wypiszcie w punktach te cechy.

Ssaki – cechy charakterystyczne


Temat 25. Podsumowanie wiadomości dotyczacych ptaków   14.05.2020r

 

W ramach podsumowania wykonajcie karte pracy i przeslijcie mi ją do dn 16.05.202r włącznie


Temat 24 Różnorodność ptaków i ich znaczenie    07.05.2020r

Temat 23. Rozmnażanie się i rozwój ptaków.       30.04 2020

Temat 22(2) Przystosowanie ptaków do lotu.      23.04.2020

 


 

15.04 – 17.04

Temat 22(1). Budowa ptaków.

1.      O szerokim rozprzestrzenieniu się ptaków na Ziemi decyduje

a) …......................................... - …...............................................................................................

b) …............................................ możliwa dzięki

·        …...............................................................

·        …..............................................................

·        …................................................................

2. Budowa zewnetrzna ptaka – w tym miejscu proszę narysować rysunek i opisać go zgodnie z rysunkiem w podreczniku.

a) głowa

- ….......................................................................

- ….........................................................................

- …..........................................................................

 - …..........................................................................

- …............................................................................

b) pokrycie ciała

- budowa pióra – rysunek wraz z opisem

- funkcje piór ….........................................................

- rodzaje piór

·        konturowe

* lotki - …..........................................................................

*sterówki  - ….....................................................................

* pokrywowe - …......................................................................

·        puchowe …................................................................................................

c) gruczoł kuprowy …..........................................................................

Dla chetnych https://learningapps.org/2904260 , https://learningapps.org/9489393

 


 

30.03-03.04.2020r

temat 21 Podsumowanie wiadomości dotyczących gadów.

W ramach podsumowania wykonajcie kartę pracy i  prześlijcie mi odp na maila do dn 08.04.2020r. Wcześniej powtórzcie materiał wykonując ćwiczenia na wsipnecie.

 

Jako pracę podsumowującą  do tematów 17,18 wykonaj kartę pracy. Odpowiedzi wyślij mi na e-maila, adres widoczny na górze strony. Odpowiadaj krótko np. 1. A1, 2. P F,  3. BN, 4 A,D,F. Nie zapomnij podpisać swojej pracy. Na odpowiedzi czekam do wtorku 31.03.2020r włącznie

 

temat 20 Rozmnażanie się i rozwój. Różnorodność gadów

1.      Różnorodność gadów – wypisz gady zamieszkujące w Polsce, gady chronione

2.      Różnice w budowie żmiji zygzakowatej i zaskrońca – rysunek głowy z charakterystycznymi elementami, pod rysunkiem wypisz elementy  różniące

3.      Rozmnażanie gadów

a) rozmnażanie …..............................

b) zapłodnienie …................................

c) rozwój ….......................................

d) rozwój zarodka (miejsce) …...........................

e) występowanie opieki nad potomstwem ( u jakich gadów)...........................

4.      Budowa jaja gadów, nazwy i funkcje poszczególnych elementów

5.      Wyjaśnij pojęcia : owodniowce, bezowodniowce.

6.      Znaczenie gadów w przyrodzie i dla człowieka

Dla chętnych dodatkowe ćwiczenia na wsipnecie oraz  https://learningapps.org/1721521 , https://learningapps.org/951909 , https://epodreczniki.pl/a/gady/DtNge2sCL


notatka w zeszycie zawierająca

temat 19 Gady - adaptacja do środowiska lądowego.

1. systematyka (podział) gadów, do każdej grupy trzech przedstawicieli np jaszczurka zwinka

2. Środowisko życia gadów

3. Cechy charakterystyczne gadów, krótko

4. Przystosowanie w budowie  gadów do życia w środowisku lądowym

Miłej pracy.


KLASA VIB

 

Temat 29. Bezpieczne wakacje w bezpiecznych miejscach  22.06.2020

 

Sprawdź swoja znajomość Polski wykonując zadania   https://learningapps.org/13195583 , https://learningapps.org/13195787 , https://learningapps.org/13201938 , https://learningapps.org/13093545 ,

 

 


 

Temat 28. Różnorodność ssaków i ich znaczenie                15.06.2020

 

Temat 27. Rozmnażanie się i rozwój ssaków.             08.06.2020

Prezentacja


 

Temat 26. Ssaki – ogólna charakterystyka      01.06 2020 

 

1. Środowisko życia ssaków

a) lądowe

- pod ziemia np. …..................................

- nadrzewne np. …...................................

- latajace np. ….........................................

b) wodne np. …..............................................

2. Cechy charakterystyczne ssaków.

 Dla lepszego zrozumienia obejrzyjcie prezentację. Wypiszcie w punktach te cechy.

Prezentacja


 

Temat 25. Podsumowanie wiadomości dotyczących ptaków             25.05.2020r

W ramach podsumowania wykonajcie kartę pracy i prześlijcie mi ją do dn 28.05.202r włącznie

 


 

Temat 24 Różnorodność ptaków i ich znaczenie    18.05.2020r

 

Temat 23. Rozmnażanie się i rozwój ptaków.       11.05 2020

 


 

Temat 22(2) Przystosowanie ptaków do lotu.            04.05.2020r

 

      1. Pokrycie ciała - …...................................

      2. Kształt ciała …................................................. tzn …....................................................

      3. Szkielet  zbudowany z kości …......................................... tzn …......................................

4.      Kończyny przednie przekształcoene ….................................................................

5.      Olbrzymi rozwój mięśni …................................. przyczepionych do ….............................. w kształcie …...................................

6.      Budowa płuc - …............................................................... oraz zwiazane z tym podwójne oddychanie polegające na …................................................................

Dla chętnych https://epodreczniki.pl/a/ptaki/D1B4vOg0S

 


 

Temat 22(1). Budowa ptaków.    27.04.2020


 

Temat 21 Podsumowanie wiadomości dotyczących gadów.       20.04.2020

W ramach podsumowania wykonajcie kartę pracy i prześlijcie mi odp na maila do dn 22.04.2020r.
Wcześniej powtórzcie materiał wykonując ćwiczenia na wsipnecie.

Załącznik


 

06.04.-08.04
Temat 20. Rozmnażanie się i rozwój. Różnorodność gadów
1. Różnorodnośc gadów – wypisz gady zamieszkujace w Polsce, gady chronione
2. Różnice w budowie żmiji zygzakowatej i zaskrońca – rysunek głowy z charakterystycznymi elementami, pod rysunkiem wypisz elementy  różniące
3. Rozmnażanie gadów
a) rozmnażanie …..............................
b) zapłodnienie …................................
c) rozwój ….......................................
d) rozwój zarodka (miejsce) …...........................
e) wystepowanie opieki nad potomstwem ( u jakich gadów)...........................
4. Budowa jaja gadów, nazwy i funkcje poszczególnych elementów
5. Wyjasnij pojęcia : owodniowce, bezowodniowce.
6. Znaczenie gadów w przyrodzie i dla człowieka
Dla chętnych dodatkowe ćwiczenia na wsipnecie oraz  https://learningapps.org/1721521 , https://learningapps.org/951909 , https://epodreczniki.pl/a/gady/DtNge2sCL

 


 

30.03-03.04.2020r

temat 19 Gady - adaptacja do środowiska lądowego
.
1. systematyka (podział) gadów, do każdej grupy trzech przedstawicieli np jaszczurka zwinka
2. Środowisko życia gadów
3. Cechy charakterystyczne gadów, krótko
4. Przystosowanie w budowie gadów do życia w środowisku lądowym

Dla chętnych
https://learningapps.org/1721521 ,
https://epodreczniki.pl/a/gady---mistrzowie-przetrwania-w-suchym-srodowisku/DZOMypAxr , https://epodreczniki.pl/a/gady/DtNge2sCL


 

Temat 18 Rozmnażanie i rozwój. Różnorodność płazów.

1.      Różnorodność płazów – wypisz płazy zamieszkujące w Polsce, płazy chronione

2.      Rozmnażanie płazów

a) rozmnażanie ….......................

b) jajeczka płazów …...........................

c) zapłodnienie ….................................

d) rozwój  ….....................................

e) larwa płazów …...................................

d) podczas rozmnażania konieczna obecność wody – dlaczego? …..........................

3.      Cykl rozwojowy płazów – wypisz etapy rozwoju płazów od jajeczka do postaci dorosłej

4.      Znaczenie płazów w przyrodzie i dla człowieka.

Dala chętnych dodatkowe ćwiczenia na wsipnecie oraz
https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje/przedmioty5 ,
https://learningapps.org/1286263 ,
https://learningapps.org/2122821

 

Jako pracę podsumowujacą  do tematów 17,18 wykonaj kartę pracy. Odpowiedzi wyślij mi na e-maila, adres widoczny na górze strony.
Odpowiadaj krótko np. 1. A1, 2. P F,
  3. BN, 4 A,D,F. Nie zapomnij podpisać swojej pracy.
Na odpowiedzi czekam do piątku 27.03.2020r włącznie

 


notatka w zeszycie zawierająca

temat 17 Płazy - Zwierzęta wodno - lądowe

1. Systematyka ( podział) płazów, po trzy przykłady do grupy

2. Środowisko życia płazów.

3. Cechy w budowe umożliwiające życie płazów na lądzie. 

4. Cechy płazów łączące je jeszcze ze środowiskiem wodnym

Dodatkowo wysyłam na wsipnecie zestawy do ćwiczeń. Miłej pracy

KLASA 7

 KLASA VIIA

Temat 58. Substancje psychoaktywne w życiu człowieka.          22.06.2020

 

           1. Substancje psychoaktywne …....................................................................................

            2.  Uzależnienie ….........................................................................................................

3.      Narkotyki i dopalacze – przykłady, działanie, skutki.

4.      Alkohol i jego wpływ na narządy wewnętrzne człowieka, alkoholizm jako choroba społeczna.

5.      Nikotyna – wpływ, skutki

6.      Nadużywanie leków.

7.      Umiem mówić NIE – czyli zachowanie asertywne.


Temat 57. Choroby nowotworowe.             19.06.2020

Temat 56. Drogi szerzenia się i profilaktyka chorób zakaźnych.                15.06. 2020

 

Temat 55. Podsumowanie wiadomości dotyczących homeostazy     08.06.2020r

 

Wykonajcie kartę pracy. Na odpowiedzi czekam do dn 10.06.2020r włącznie.


Temat 56. Drogi szerzenia się i profilaktyka chorób zakaźnych.                05.06.2020

 

Temat 55. Choroby jako efekt zaburzenia homeostazy     01.06.2020


 

Temat 54 Współdziałanie układów narządów w utrzymaniu homeostazy.  29.05.2020

 

1. Homeostaza to ….............................................................................................................

np. …..................................................................................

2. Sprzężenie zwrotne - …..............................................................................................

- na czym polega utrzymanie stałej temperatury ciała  człowieka, jaki ośrodek jest za to odpowiedzialny.

- regulacja stężenia glukozy we krwi

- mechanizm zatrzymania wody w organizmie

 

Dla chętnych ćwiczenia na wsipnecie


 

Temat 53. Podsumowanie wiadomości dotyczących rozwoju człowieka     25.05 2020

Wykonajcie kartę pracy. Na odpowiedzi czekam do dn 28.05.2020 włącznie


Temat 52.  Choroby przenoszone drogą płciową oraz zasady ich profilaktyki    22.05.2020

 

Uzupełnij tabelę. Opisz choroby: AIDS, rzeżączka, kiła, zakażenie HPV

nazwa

czynnik wywołujący

objawy choroby

profilaktyka

 

Dla chętnych ćwiczenie na wsipnecie


Temat 51. Rozwój człowieka i potrzeby z nim związane.        18.05.2020      

 

Etapy rozwoju człowieka (na podstawie książki uzupełnij tabelę)

Nazwa etapu

wiek

Charakterystyka

 

Dla chętnych ćwiczenia na wsipnecie.


Temat 50. Rozwój zarodkowy i płodowy       15.05.2020

 

Obejrzyj film https://www.youtube.com/watch?v=TJ8cQevGRaU

 

1.      Kiedy zarodek a kiedy już płód?

2.      Jaką role w rozwoju płodu odgrywa łożysko?

3.      Higiena ciąży.

 

Dla chętnych ćwiczenia na wsipnecie.


 

Temat 46. Budowa i funkcje męskiego układu rozrodczego      27.04.2020

1. Wyjaśnij pojęcia – rozmnażanie, gamety, dojrzewanie płciowe (pokwitanie).

2. Budowa plemnika – rysunek + opis

3. Objawy dojrzewania chłopców – wypisać w podpunktach.

4. Budowa i rola układu rozrodczego męskiego

Element budowy

funkcje

 

 

5. Wpływ przysadki mózgowej na funkcjonowanie męskiego układu rozrodczego.

 

Dla chętnychhttps://epodreczniki.pl/a/zenski-i-meski-uklad-rozrodczy/Deoc0vvFy  , https://learningapps.org/1674965


 

06.04.-08.04
Temat43:  Podsumowanie wiadomości dotyczących narządów zmysłów.
W ramach podsumowania wykonacie kartę pracy i odp przesyłajcie na maila jak poprzednio. Nie musicie jej drukować. Możecie zrobić zdjęcie odpowiedzi pisanych na kartce lub wpisywać odp bezpośrednio w treści maila. Czekam do 14.04.2020 r. włącznie.

Załącznik


KLASA VIIA

 

Temat 49. Podsumowanie wiadomości dotyczących rozmnażania człowieka    08.05. 2020

 

W ramach podsumowania wykonajcie kartę pracy i prześlijcie mi ją do dn 10.05.2020 włącznie. Trzymajcie się terminów.

 


 

Temat 48 Cykl miesiączkowy kobiety. Zapłodnienie             04.05 .2020

 

  1. Róznice w budowie komórek rozrodczych męskiej i żeńskiej.

2. Cykl miesiaczkowy kobiet - dla lepszego zrozumienia tematu skorzystaj z filmu https://www.youtube.com/watch?v=3ioyMfmaKp0

3. Zapłodnienie - https://www.youtube.com/watch?v=12iadjwyELs

 


 

Temat 44. Działanie hormonów.                  20.04.2020


 

15.04 – 17.04

Temat 43 Budowa i funkcje układu dokrewnego.
1. Wyjaśnij pojęcie hormon.
2. Gruczoły dokrewne i ich funkcje – tabela str 211, nie trzeba jej przepisywać ale trzeba umieć jakie są gruczoły dokrewne i gdzie leżą, jakie hormony wydzielaja oraz jaką pełnia funkcję poszczególne hormony
3. Współpraca ukł nerwowego i dokrewnego
Dla chetnych   ćwiczenia na wsipnecie oraz
https://epodreczniki.pl/a/uklad-hormonalny/DtphNy1cH , https://learningapps.org/1521584 , https://learningapps.org/2196344

 


 

30.03.03.04.2020r
Temat 41 Ucho – narząd słuchu i równowagi.
1. Budowa ucha i funkcje poszczególnych elementów – może być w tabelce.
2. Źródła dźwięku – co jest źródłem dźwieku, od czego zależy wysokość dźwieku.
3. Narząd równowagi – kanały półkoliste, ułożenie, dlaczego możemy utrzymać rónowagę
4. Wpływ hałasu na zdrowie człowieka - „zdrowy” zakres dźwięku, próg bólu
Dla chętnych dodatkowe ćwiczenia na wsipnecie oraz
https://learningapps.org/2904126 , https://learningapps.org/4875597 ,
https://epodreczniki.pl/a/ucho---narzad-sluchu-i-rownowagi/D12hc0UM9

 
Temat 42 Inne zmysły
1. Zmysł dotyku – komórki zmysłowe w skórze, bodźce odbierane przez receptory w skórze.
2. Zmysł wechu – receptory węchowe, adaptacja receptorów węchowych.3. Zmysł smaku – rodzeje smaków i ich rozmieszczenie na języku, budowa języka ( kubki smakowe) powstawanie wrażenia smaku.

 

 

temat 39 Oko – narząd wzroku.

1   Rodzaje zmysłów – nazwa zmysłu i narządu.,https://learningapps.org/9592552

2.      Budowa i funkcje elementów oka – może być w tabelce.

 

Nazwa elementy budowy oka

Pełniona funkcja

 

 

3.      Mechanizm widzenia – sposób powstawania obrazu ( rys str 197 oczywiście schematyczny), cechy powstałego obrazu ( rzeczywisty, pomniejszony, odwrócony)

Dla chętnych dodatkowe ćwiczenia na wsipnecie oraz  //learningapps.org/3105231 , https://learningapps.org/4814792 , https://learningapps.org/7271154

 

temat 40 Funkcjonowanie oka. Wady wzroku

1. Pojęcia adaptacja, akomodacja oka

2. Wady wzroku i ich korekcja - informacje w tabeli str 201, to trzeba umieć

3.  Higiena narządu wzroku 

 

Jako pracę podsumowujacą  do tematów 35,36,37,38 wykonaj kartę pracy. Odpowiedzi wyślij mi na e-maila, adres widoczny na górze strony.
Odpowiadaj krótko np. 1. A1, 2. P F,
  3. BN, 4 A,D,F. Nie zapomnij podpisać swojej pracy.
Na odpowiedzi czekam do wtorku 31.03.2020r włącznie

 

notatka w zeszycie zawierająca

temat 38 Higiena układu nerwowego. Radzenie sobie ze stresem.

1. Jak skutecznie się uczyć?

2. Rola snu w procesie uczenia się.

3.  Pojęcie stresu

4. Wpływ stresu na funkcjonowanie organizmu.

4. Sposoby radzenia sobie ze stresem.

Dodatkowo wysyłam na wsipnecie zestawy do ćwiczeń. Następny temat z biologii ok. poniedziałku. Miłej pracy.

 


 

KLASA VIIB

 

Temat 61. Wakacyjne wędrówki po Polsce. Bezpieczne wakacje.    25.06.2020

 

Sprawdź swoja znajomość Polski wykonując zadania   https://learningapps.org/13195583 , https://learningapps.org/13195787 , https://learningapps.org/13201938 , https://learningapps.org/13093545 ,

 

Temat 60. Podsumowanie wiedzy z zakresu klasy 7  23.06.2020

 


 

Temat 59. Podsumowanie wiadomości dotyczących  zdrowia i choroby           09. 06.2020r

 

Wykonajcie kartę pracy. Na odpowiedzi czekam do dn 11.06.2020 włącznie

 


 

Temat 58. Substancje psychoaktywne w życiu człowieka.           04.06.2020

 

Temat 57. Choroby nowotworowe.             02.06.2020

 


 

Temat 56. Drogi szerzenia się i profilaktyka chorób zakaźnych.                28.05.2020

 

1.      Drogi wnikania patogenów do organizmu człowieka.

Drogi wnikania

Choroba (nazwa)

Profilaktyka

Wirusowa

Bakteryjna

 

2.      Niewłaściwe stosowanie antybiotyków.

- antybiotyk to - …................................................................................................

- zasady przyjmowania antybiotyku

3.      Szczepienia ochronne

 – cel,

 -  kalendarz szczepień

 

Dla chętnych ćwiczenia na wsipnecie.

 


 

Temat 55. Podsumowanie wiadomości  dotyczących homeostazy    26.05.2020r

 

Wykonajcie kartę pracy. Na odpowiedzi czekam do dn 29.05.2020r włącznie.

 


 

Temat 54 Choroby jako efekt zaburzenia homeostazy   21.05.2020

 

1. Zdrowie to …....................................................................

a) fizyczne …...........................................................

b) psychiczne …..................................................................

c) społeczne …...................................................................

2. Choroba to …......................................................................

a) choroby zakaźne …...................................................................

-       okres wylegania

-       objawy ogólne

-       objawy charakterystyczne

-       zdrowienie

-       czynniki wywołujące choroby …........................................................

-       przykłady chorób (po 3 przykłady) wirusowych, bakteryjnych, pasożytniczych, wywołanych przez pierwotniaki

b) choroby niezakaźne …...................................................................

3 Badania diagnostyczne …...................................................................

 

Dla chętnych ćwiczenia na wsipnecie

 


Temat 53 Współdziałanie układów narządów w utrzymaniu homeostazy.    19.05.2020

 

     1. Homeostaza to ….............................................................................................................

         np. …..................................................................................

     2. Sprzężenie zwrotne - …..............................................................................................

- na czym polega utrzymanie stałej temperatury ciała  człowieka, jaki ośrodek jest za to odpowiedzialny.

- regulacja stężenia glukozy we krwi

- mechanizm zatrzymania wody w organizmie

 

Dla chętnych ćwiczenia na wsipnecie

 


 

Temat 52 Podsumowanie wiadomości dotyczących rozwoju człowieka   15.05 2020

 

Wykonajcie karte pracy. Na odpowiedzi czekam do dn 17.05.2020 włącznie


Temat 51.  Choroby przenoszone drogą płciową oraz zasady ich profilaktyki    12.05.2020

 

1.      Uzupełnij tabelę. Opisz choroby: AIDS, rzeżączka, kiła, zakażenie HPV

nazwa

czynnik wywołujacy

objawy choroby

profilaktyka

 

Dla chętnych ćwiczenie na wsipnecie


Temat 50. Rozwój człowieka i potrzeby z nim związane.        07.05.2020      

 

1.      Etapy rozwoju człowieka (na podstawie książki uzupełnij tabelę)

Nazwa etapu

wiek

Charakterystyka

 

Dla chętnych ćwiczenia na wsipnecie.


Temat 49. Rozwój zarodkowy i płodowy       07.05.2020

 

Obejrzyj film https://www.youtube.com/watch?v=TJ8cQevGRaU

 

1.      Kiedy zarodek a kiedy już płód?

2.      Jaką role w rozwoju płodu odgrywa łożysko?

3.      Higiena ciąży.

 

Dla chętnych ćwiczenia na wsipnecie.


Temat 48 Cykl miesiączkowy kobiety. Zapłodnienie       28.04.2020

 

1.      Róznice w budowie komórek rozrodczych  męskiej i żeńskiej.

2.      Cykl miesiaczkowy kobiet - dla lepszego zrozumienia tematu skorzystaj z filmu https://www.youtube.com/watch?v=3ioyMfmaKp0

3.      Zapłodnienie -  https://www.youtube.com/watch?v=12iadjwyELs

 

Temat 49. Podsumowanie wiadomości dotyczących rozmnażania człowieka   30.04.2020

 

W ramach podsumowania wykonajcie kartę pracy i prześlijcie mi ją dn 30.04.2020 włącznie. Macie mało czasu. Trzymajcie się terminów.


 

Temat 46. Budowa i funkcje męskiego układu rozrodczego  21.04.2020


 

15.04 – 17.04

Temat 45. Podsumowanie wiadomości dotyczących układu hormnalnego

W ramach podsumowania wykonacie kartę pracy i odp przesyłajcie na maila jak poprzednio. Czekam do 20.04.2020 r włącznie.

 


 

06.04 – 08.04
Temat 44. Działanie hormonów.
1.      Przysadka mózgowa jako nadrzędny gruczoł dokrewny- wyjaśnij na czym polega wyjątkowość przysadki
2.      Antagonistyczne (przeciwne) działanie insuliny i glukagonu – należy umieć wytłumaczyć rysunek i tłumaczenie tabeli na str. 214
3.      Choroby o podłożu hormonalnym – nadczynność i niedoczynność tarczycy, cukrzyca. Należy wiedzieć z jakiego powodu dochodzi do tych chorób, na czym polega dana choroba, objawy
4.      Środki hormonalne – jakie mogą być przyjmowane, w jakim celu, zagrożenia.
Dla chętnych  ćwiczenia na wsipnecie oraz https://epodreczniki.pl/a/jak-dzialaja-hormony/Dv1QrAAMq

 


 

30.03-03.04.2020r

Temat:  Podsumowanie wiadomości dotyczacych narzadów zmysłów.
W ramach podsumowania wykonacie kartę pracy i odp przesyłajcie na maila jak poprzednio. Nie musicie jej drukować. Możecie zrobić zdjęcie odpowiedzi pisanych na kartce lub wpisywać odp bezpośrednio w treści maila. Czekam do 07.04.2020 r włącznie.
 
Temat 43 Budowa i funkcje układu dokrewnego.
1.      Wyjaśnij pojęcie hormon.
2.      Gruczoły dokrewne i ich funkcje – tabela str 211, nie trzeba jej przepisywać ale trzeba umieć jakie są gruczoły dokrewne i gdzie leżą, jakie hormony wydzielaja oraz jaką pełnia funkcję poszczególne hormony
3.      Współpraca ukł nerwowego i dokrewnego
Dla chetnych  ćwiczenia na wsipnecie oraz https://epodreczniki.pl/a/uklad-hormonalny/DtphNy1cH

 



Jako pracę podsumowujacą  do tematów 35,36,37,38  wykonaj
kartę pracy. Odpowiedzi wyślij mi na e-maila, adres widoczny na górze strony. Odpowiadaj krótko np. 1. A1, 2. P F,  3. BN, 4 A,D,F. Nie zapomnij podpisać swojej pracy. Na odpowiedzi czekam do wtorku 31.03.2020r włącznie
 
Temat 41
Ucho – narząd słuchu i równowagi.
1.      Budowa ucha i funkcje poszczególnych elementów – może być w tabelce.
2.      Źródła dźwięku – co jest źródłem dźwieku, od czego zależy wysokość dźwieku.
3.      Narząd równowagi – kanały półkoliste, ułożenie, dlaczego możemy utrzymać rónowagę
4.      Wpływ hałasu na zdrowie człowieka - „zdrowy” zakres dźwięku, próg bólu
Dla chętnych dodatkowe ćwiczenia na wsipnecie oraz
https://learningapps.org/7204013 , https://learningapps.org/2904126 , https://learningapps.org/4875597 , https://epodreczniki.pl/a/ucho---narzad-sluchu-i-rownowagi/D12hc0UM9
 
Temat 42
Inne zmysły
1.      Zmysł dotyku – komórki zmysłowe w skórze, bodźce odbierane przez receptory w skórze.
2.      Zmysł wechu – receptory węchowe, adaptacja receptorów węchowych.
3.      Zmysł smaku – rodzeje smaków i ich rozmieszczenie na języku, budowa języka ( kubki smakowe) powstawanie wrażenia smaku.
              Dodatkowe ćwiczenia na wsipnecie oraz
https://learningapps.org/1551282 , https://learningapps.org/2392283 , https://epodreczniki.pl/a/inne-zmysly-tez-sa-wazne/DR5Uo8WK7

 


notatka w zeszycie zawierająca

temat 40 Funkcjonowanie oka. Wady wzroku

1. Pojęcia adaptacja, akomodacja oka

2. Wady wzroku i ich korekcja - informacje w tabeli, to trzeba umieć

3. Higiena narządu wzroku 

Następny temat z biologii ok wtorku. Miłej pracy.

KLASA 8

KLASA VIIIA

Temat 25: Podsumowanie wiedzy zdobytej podczas nauki biologii w klasie 8.    19.06.2020

 

Temat 24. Tolerancja ekologiczna. Skala porostowa.                     05.06.2020r

 


 

Temat 23. Abiotyczne czynniki środowiska.                 29.05.2020r

 

1. Czynniki abiotyczne i ich wpływ na organizmy.

ABIOTYCZNY CZYNNIK ŚRODOWISKA

WPŁYW NA ORGANIZM

temperatura otoczenia

 

woda

 

światło

 

wiatr

 

podłoże

 

 

 

2.    Porównaj środowisko lądowe i wodne pod względem trzech wybranych czynników abiotycznych.

3.      Wykaż na wybranych przykładach wpływ temperatury na budowę, czynności życiowe i zachowanie zwierząt

 


 

Temat 22. Podsumowanie wiadomości dotyczących oddziaływań nieatagonistycznych oraz zależności pokarmowych organizmów.        22.05.2020   

 

W ramach podsumowania wykonajcie karte pracy. Na odpowiedzi czekam do 24.05.2020 włącznie.

 


 

Temat 21. Zależności pokarmowe między organizmami      15.05.2020

 

Temat 20. Oddziaływania nieantagonistyczne. Współpraca międzygatunkowa    08.05 .2020r


 

Temat 19. Podsumowanie wiadomości dotyczących oddziaływań antagonistycznych.           24.04.2020

 

W ramach podsumowania wykonajcie kartę pracy i prześlijcie  mi ją tak jak poprzednio do 26.0402020r  włącznie.

Załącznik


 

15.04 – 17.04

Temat 18. Drapieżnictwo. Roślinożerność.

 

1.      Drapieżnictwo – pojęcie i rola.

2.      Przystosowanie do trybu życia drapieżnika i ofiary

drapieżnik

ofira

 

 

3. Cykliczne zmiany liczebności populacji drapieżników i ofiar.

 Podręcznik, proszę przerysować wykres pierwszy po lewej i opisać krótko zależność zmiany liczebności

4.      Sposoby polowania i obrony – zapoznać się.

5.      Roślinożerność – pojęcie

6.      Przystosowanie zwierząt do roślinożerności – wypisać te przystosowania.

7.      Obrona przed zjedzeniem – przykłady.

Dla chętnych ćwiczenia na wsipnecie

 


 

30.03.03.04.2020r
Jako pracę podsumowującą  do tematów 15,16 wykonaj kartę pracy. Nie musisz jej drukować. Możesz zrobić zdjęcie odpowiedzi pisanych na kartce lub wpisywać odp bezpośrednio w treści maila. Adres mail widoczny na górze strony. Odpowiadaj krótko np. 1. A1, 2. P F,  3. BN, 4 A,D,F. Nie zapomnij podpisać swojej pracy. Na odpowiedzi czekam do piątku 08.04.2020r włącznie

 



temat 17.
Oddziaływania antagonistyczne. Konkurencja. Pasożytnictwo
1.      Rodzaje oddziaływań między gatunkami.
2.      Pojęcie konkurencji, wewnątrzgatunkowa, międzygatunkowa, skutki
3.      Pojęcia: pasożytnictwo, żywiciel pośredni, ostateczny, 
4.      Podział pasożytów – przykłady
5.      Przystosowanie zwierząt do pasożytnictwa – tabela (nie przepisywać), cechy można wypisać w podpunktach.
6.      Pasożytnicze rośliny i grzyby.
Dla chętnych dodatkowe ćwiczenia na wsipnecie oraz 
https://learningapps.org/9594526 , https://epodreczniki.pl/a/konkurencja-i-pasozytnictwo/D1CBkjuXj

 


notatka w zeszycie zawierająca

dokończyć temat 16 a konkretnie

1. struktury przestrzenne populacji, do każdej struktury wypisać możliwe plusy i minusy takiego rozmieszczenia

2. struktura wiekowa populacji, przykłady, wykresy

3. struktura płciowa populacji, 

Dodatkowo wysyłam na wsipnecie zestawy do ćwiczeń. Miłej pracy.


 

KLASA VIIIB

 

Temat 25: Podsumowanie wiadomości z zakresu klasy 8.      25.06.2020

 


 

Temat 24. Tolerancja ekologiczna. Skala porostowa.                     04.06.2020r

 

Temat 23. Abiotyczne czynniki środowiska.                 28.05.2020r


 

Temat 22. Podsumowanie wiadomości dotyczących oddziaływań nieatagonistycznych oraz zależności pokarmowych organizmów.        21.05.2020   

 

W ramach podsumowania wykonajcie kartę pracy. Na odpowiedzi czekam do 23.05.2020 włącznie

 


 

Temat 21. Zależności pokarmowe między organizmami      14.05.2020

 

Temat 20. Oddziaływania nieantagonistyczne. Współpraca międzygatunkowa    07.05 .2020r


 

Temat 19.  Podsumowanie wiadomości dotyczących oddziaływań antagonistycznych     30.04.2020

 

W  ramach podsumowania wykonajcie kartę pracy.
Na odpowiedzi czekam do końca dn 30.04.2020. Macie mało czasu więc pilnujcie daty.

 


 

Temat 18. Drapieżnictwo. Roślinożerność.      23.04.2020


 

15.04 – 17.04
Temat Podsumowanie wiadomości dotyczących podstawowych pojęć ekologia cz I
W ramach podsumowania wykonacie kartę pracy  do tematów 15,16 i odp przesyłajcie na maila jak poprzednio. Czekam do 20.04.2020 r włącznie.

 


 

30.03.03.04.2020r

temat 17. Oddziaływania antagonistyczne. Konkurencja. Pasożytnictwo
1.      Rodzaje oddziaływań między gatunkami.
2.      Pojęcie konkurencji, wewnątrzgatunkowa, międzygatunkowa, skutki
3.      Pojęcia: pasożytnictwo, żywiciel pośredni, ostateczny, 
4.      Podział pasożytów – przykłady
5.      Przystosowanie zwierząt do pasożytnictwa – tabela (nie przepisywać), cechy można wypisać w podpunktach.
6.      Pasożytnicze rośliny i grzyby.
Dla chętnych dodatkowe ćwiczenia na wsipnecie oraz  https://learningapps.org/9594526 , https://epodreczniki.pl/a/konkurencja-i-pasozytnictwo/D1CBkjuXj

 


Jako pracę podsumowującą  do tematów 11,12,13 wykonaj
kartę pracy. Odpowiedzi wyślij mi na e-maila, adres widoczny na górze strony.
Odpowiadaj krótko np. 1. A1, 2. P F,  3. BN, 4 A,D,F. Nie zapomnij podpisać swojej pracy.
Na odpowiedzi czekam do wtorku 31.03.2020 r włącznie
 
temat 16.
Charakterystyczne cechy populacji
1.      Czynniki wpływające na liczebność populacji, jakie, wyjaśnić pojęcia: rozrodczość, śmiertelność, imigracja, emigracja
2.      Struktury przestrzenne populacji, na czym polegają, rysunki,  do każdej struktury wypisać możliwe plusy i minusy takiego rozmieszczenia
3.       Struktura wiekowa populacji, przykłady, wykresy
4.      Struktura płciowa populacji,
Dodatkowo wysyłam na wsipnecie zestawy do ćwiczeń oraz
https://learningapps.org/7430806



notatka w zeszycie zawierająca

temat 15 Co to jest ekologia i czy sie zajmuje?

1. Pojęcia ochrona środowiska, ochrona przyrody, ekologia

2. Elementy środowiska : przyroda ożywiona ( przykłady) przyroda nieożywiona ( przykłady)

3. Struktura biocenozy.

4. Struktura ekosystemu.

dodatkowe ćwiczenia do tematu https://epodreczniki.pl/ksztalcenie-ogolne/szkola-podstawowa/biologia zakładka chronimy przyrodę.
Miłej pracy